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 Topics

Learning at Work

Learning on the shop floor and in a business context is in many aspects a special challenge in the modern working environment. On the one side, the rapidly changing market requires a high degree of flexibility and innovation from the business and its employees. On the other side, the effects of demographic change are becoming more apparent, for example the shortage of skilled labour and workforces with rising average ages. These challenges are overcome best when the employee's willingness and ability to learn is maintained and encouraged over their lifetime, something that businesses and employees are not always prepared for at the moment.
Neuroscience actually shows that, in principle, the brains of older people is just as capable of learning as the brains of younger people, as long as certain factors are considered. Another point shown by the research is the variation of people within an age group, which is influenced primarily by individual past experiences.
For this reason, the projects in this research area are concerned with the development of concepts and the composition of conditions required for life-long learning in businesses, and their implementation, development and evaluation on-site.

Current Projects

  • In MEDIAs res: Qualifizierungs-Offensive zur performanten Mediennutzung im Lernen, im kollegialen Austausch und in der Arbeit
    gefördert vom BMBFesfeuclaim
    In MEDIAS res Logo
    in MEDIAs res – das bedeutet „mitten in die Dinge hinein“. Ziel von in MEDIAs res ist, ein Lernkonzept zu entwickeln, das Mitarbeitenden hilft, digitale Medien besser zu nutzen, sowohl im Arbeitsalltag als auch beim Lernen. Das Konzept orientiert sich an Prinzipien und Vorgehensweisen aus der agilen Softwareentwicklung (beispielsweise Scrum), die entsprechend angepasst und mit dem Ansatz des selbstorganisierten Lernens sowie mit Praktiken aus dem informellen Lernen verknüpft werden.

 


Completed Projects

  • Individualized continuing education via Entwicklungsbegleitung – a pilot project in production (ENWIBE) (2009 - 2012)
    Small and medium-sized enterprises of industry and handcraft want to stay flexible and competitive despite the increasing shortage of skilled workers. To face this challenge with their existing workforce they mostly lack feasible and financeable development measures. Thus the pilot project Entwicklungsbegleitung elaborated an individualized personnel development concept that was tried out on a sample of workers. The concept aims at workers in the production process; the starting point for all developmental processes consistently lies in the person itself. Entwicklungsbegleitung comprises a series of four personal conversations arranged in an eight- to ten-week process. It takes place in the production site and is adapted to shift system. Two cases show how Entwicklungsbegleitung positively affects workers’ competences to shape their learning. The pilot project shows that the concept stands the test of practice. Implementing Entwicklungsbegleitung as an independent function in the enterprise contributes to its success in particular.
     
  • länger leben. länger arbeiten. länger lernen. - Neue Chancen für jüngere und ältere Beschäftigte (2007 - 2010)
    Infolge des demographischen Wandels werden die Belegschaften in deutschen Unternehmen immer älter: Ältere Mitarbeiter werden in Zukunft keine Ausnahme sondern die Regel sein. Aufgrund des technologischen Wandels wird von Arbeitnehmern zugleich ein ständiges Um- und Neulernen erwartet: Kompetenzen, die während einer Lehre und/oder eines Studiums erworben wurden, reichen alleine nicht mehr aus, um über Jahrzehnte hinweg beschäftigungsfähig zu bleiben.
     
  • Begleitung von Lernprozessen in der Produktion der Daimler AG
    Veränderungsprozesse und die Erreichung von anspruchsvollen Qualitätszielen sind fester Bestandteil des Mitarbeiteralltags. Dabei genügen häufig gerade sehr kleine Handlungsänderungen, um wesentlich zur Erzielung dieser Qualitätsziele beizutragen.
     
  • EU-Projekt No Barriers Education – Barrierefreies Lernen bei niedrigem Ausbildungshintergrund (2009 - 2010)
    Erklärtes Projektziel war die Verbesserung der Weiterbildungssituation und der damit verbundenen Lernerfahrungen von Menschen mit niedrigem Ausbildungsniveau.